Spenat- och Fetaostpaj

 Perfekt vardags som fest....

4 portioner
Ugnstemperatur 200 grader

Deg
1 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl kesella
50g margarin
3 msk vatten

Fyllning
400g spenat
1-2 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
10 marinerade soltorkade tomater
20 st svarta/gröna oliver
200gr feta ost
3 ägg
3 dl mjölk

Blanda grahamsmjöl, mjöl, kesella och margarin till en smulig massa, tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen få vila ca 15 min i kylen. Tryck sedan ut degen i en pajform och nagga den sedan med en gaffel. Därefter förgräddas den i ugnen i ca 15min. Lägg spenaten i en kastrull och låt den tina på svag värme. Försök få bort allt överflödigt vatten. Pressa vitlöken direkt i spenaten, tillsätt salt och peppar. Strimla tomaterna, fördela spenaten på pajdegen, lägg på tomaterna och oliverna. Smula över fetaosten. Vispa ihop ägg och mjölk och häll detta över pajen. Grädda sedan pajen mitt i ugnen i ca 35 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0