Ingen Taiwanresa för min del

För er som har följt min blogg/känner mig privat så har jag tidigare berättat att jag har fått möjligheten att få åka till Taiwan tillsammans med klubben Rotary i en månad. Resan är ett stipendie som Rotary delar ut varje år där man får möjlighet att åka utomlands och ta del av ett annat land både kulturellt och yrkesinriktat.

Den här resan skulle jag fått uppleva men jag har idag valt att tacka nej. Låter konstigt men tyvärr är det så. I grannlandet Japan har det i veckan som gått varit en tsunami och flera jordbävningar vilket har resulterat i att några av Japans stora kärnkraftverk har raserats och håller på att läcka ut farliga gaser. Ingen vet riktigt vad detta kommer leda till och informationen är tvetydig från experter över hela världen. I mitt fall är problemet att kärnkraftsvindarna kan blåsa mot Taiwan och då finns det risk för strålning. Det är en liten risk men risken finns ändå där.

Japan har inte kontroll på situationen därför väljer jag faktiskt att stanna hemma. Om experterna inte vet vad som händer hur ska då jag kunna förstå? På Ines-skalan ligger Japan på nr 5 och när Tjernobyl inträffade så var detta på nr 7. Så idag klassas Japans Katastrof som en mindre katastrof än Tjernobyl. Dock vet vi inte om Japan ligger på en högre siffra idag då informationen är tvetydig. Någon expert trodde att det som händer nu är mycket värre än Tjernobyl.

Jag vet att vissa kanske tycker att jag gör förhastade slutsatser och att det inte är någon fara att åka. Vissa vågar mer än andra men mitt beslut är mitt och ingen annan. Ovissheten har tärt på mig och vanligtvis oroar jag mig inte för mycket. Jag tror nämligen att många skulle göra det val som jag gjort. Skulle jag som privatperson beställt en resa till Taiwan skulle jag avbokat den eller ändrat reserutt. Av oss som skall resa så är det även en annan person som har valt att tacka nej av ungefär samma anledningar. I nuläget åker två av fyra.

Taiwan står kvar i framtiden om jag vill åka dit och en ny chans att knyta kontakter kommer också i framtiden fast kanske i en annan förklädnad. Visst är jag ledsen för att inte få uppleva denna underbara resa men det känns nu skönt att äntligen tagit ett beslut.

Det som känns mest konstigt är att gå till jobbet på måndag
 

Kommentarer
Postat av: Emma G

Tycker du gör rätt!

Ingen vet som sagt vad som händer eller inte händer där borta.



Kram

2011-03-18 @ 22:48:52
URL: http://emmitas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0